close

Lukas Graham - 7 years 人生-7歲到60

清明假期回家看望爸爸的路上,在廣播電台第一次聽到這首據說現在很紅的《7 years》。 

 

仔細凝聽,

這是一首很簡單的歌,

歌詞很簡單,

旋律很簡單。

但是

當我聽到歌者唱到60歲,

 I hope my children come and visit once or twice a month,

我竟然鼻酸到想掉淚  (T_T)

希望很簡單,但是聲音的感情卻如此的濃烈。

(影片來源: YouTube Lukas Graham - 7 Years [OFFICIAL LYRIC VIDEO]

 

Google了一下,原來這首歌來自一個丹麥的四人團體-Lukas Graham

 

(圖片來源: Lukas Graham Facebook 粉絲專頁)

 

主唱(前方白上衣者)就叫做Lukas Graham,今年27歲,曾經是個童星、兒童合唱團團員、配音員。

父親是愛爾蘭人。Lukas受其父親的影響,很醉心於愛爾蘭民謠音樂(folk music)

7 years歌詞記述的是Lukas Graham自己的故事。

朋友、家人、事業

曾經的自以為是

人生的榮耀來自朋友、工作,還是世代的傳承?

對人生的期盼由絢麗歸於平凡,回到最初

 

在你小的時候,你想要的是什麼?

當你老的時候,你希望的又是什麼?

 

 

以下附上7 Years的歌詞和我的中文翻譯...

 

《7 yearsby Lucas Graham

 

Once I was 7 years old, my mama told me

Go make yourself some friends or you’ll be lonely

Once I was 7 years old

在我7歲的時候,媽媽告訴我:

去交朋友,不然你會寂寞

就在我7歲的時候

 

It was a big, big world but we thought we were bigger 

Pushing each other to the limits, we were learning quicker 

By 11 smoking herb and drinking burning liquor 

Never rich so we were out to make that steady figure 

曾經,世界很大,但我們認爲自己更大 

把彼此推向極端,我們學得更快 

還沒11歲就學會了呼麻和喝烈酒 

不曾有錢過,所以我們出去工作賺取穩定的收入

 

Once I was 11 years old, my daddy told me 

Go get yourself a wife or you’ll be lonely

Once I was 11 years old 

在我11歲的時候,爸爸告訴我: 

找個老婆,否則你會孤單 

就在我11歲的時候

 

I always had that dream like my daddy before me 

So I started writing songs, I started writing stories 

Something about that glory just always seemed to bore me

Cause only those I really love will ever really know me 

我總夢想著能跟爸爸一樣 

所以我開始寫歌,開始寫故事 

但和光榮有關的事情常常讓我覺得無聊 

因為只有我真正愛的人才會真正的了解我

 

Once I was 20 years old my story got told 

Before the morning sun when life was lonely 

Once I was 20 years old 

在我20歲的時候,我說出了我的故事 

在清晨太陽升起之前,生命是如此的孤單 

就在我20歲的時候

 

I only see my goals. I don’t believe in failure 

Cause I know the smallest voices they can make it major 

I got my boys with me, at least those in favor 

And if we don’t meet before I leave

I hope I’ll see you later

我只看著目標,不相信失敗

因為我知道即使是最微小的聲音也能使之震耳欲聾 

我有志趣相投的哥們和我在一起 

如果在我離開前我們沒有碰面的話

我希望以後有機會能看見你

 

Once I was 20 years old, my story got told

I was writing about everything I saw before me 

Once I was twenty years old 

在我20歲的時候,我說出了我的故事 

我寫了我看到的事 

就在我20歲的時候

 

Soon we’ll be 30 years old, our songs have been sold 

We’ve traveled around the world and we’re still roaming

 Soon we’ll be 30 years old 

很快我們就要30歲了,歌賣出去了 

我們繞著世界旅行,但卻仍漫無目地的遊盪 

很快我們就要30歲了

   

I’m still learning about life  

My woman brought children for me 

So I can sing them all my songs and I can tell them stories 

Most of my boys are with me

Some are still out seeking glory 

And some I had to leave behind 

My brother, I’m still sorry 

我還在瞭解生命是怎麼一回事 

我的女人幫我生了孩子 

所以我可以唱我的歌、說我的故事給他們聽 

我大部份的哥們還跟我在一起

也有人離開追尋榮耀 

但有些人我必須拋諸腦後

兄弟,我現在仍然覺得很抱歉!

 

Soon I’ll be 60 years old, my daddy got 61 

Remember life and then your life becomes a better one 

I made a man so happy when I wrote a letter once 

I hope my children come and visit once or twice a month 

很快地,我會60歲。我爸爸活到61 

記住你的人生,那麼你的人生會更精采 

我曾經寫了一封信給爸爸,就讓爸爸非常開心 

我只希望我的孩子可以每個月來看我一兩次

 

Soon I’ll be 60 years old,  

will I think the world is cold? 

Or will I have a lot of children who can warm me? 

Soon I’ll be 60 years old 

很快地,我就會60歲了 

我會認為這個世界冷漠? 

還是我會有很多孩子來溫暖我? 

很快地,我就會60歲了

  

Once I was 7 years old, my mama told me 

Go make yourself some friends or you’ll be lonely 

Once I was 7 years old 

在我七歲的時候,我媽媽跟我說 

去交朋友,不然你會寂寞 

就在我7歲的時候

 

(英文歌詞來源: YouTube Lukas Graham - 7 Years [OFFICIAL LYRIC VIDEO] 

  

arrow
arrow

    Bailey 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()